مقالات

راهنمای خرید مینی پی سی

راهنمای خرید مینی کامپیوتر

در عصر حاضر یکی از اصلی ترین دغدغه ها در ادارات و منازل و … کمبود جا برای قرار دادن وسایل مورد نیاز است. رایانه یا همان کامپیوتر عضو همیشگی و مشترک در همه مشاغل، ادارات، کارخانجات، منازل و مدارس و… است. امروزه اکثر افراد بخاطر همین مساله یعنی کمبود جا نمی توانند از کیس و کامپیوتر های معمولی که جای زیادی را اشغال می کرد، استفاده کنند. برخی هم دست به دامن مدل های دیگر می شوند. اما جای نگرانی نیست.

مینی پی سی یا مینی کامپیوتر جایگزین بسیار مناسبی برای کیس های قدیمی و کامپیوتر های معمولی است چرا که همان بازدهی را در ابعاد کوچکتر و چه بسا سرعت بالاتر به کاربر ارایه می دهد. در این مقاله قصد داریم ابتدا به تعریف مختصری ازینکه مینی پی سی چیست بپردازیم و سپس در خصوص راهنمای خرید مینی پی سی و نکاتی که در خرید مینی کامپیوتر باید به آن توجه کنیم، اشاره می کنیم.

 

مینی پی سی چیست ؟

مینی پی سی یا همان کامپیوتر کوچک نخستین بار در۱۹۶۰ میلادی و برای رایانه های کوچک نسل سوم استفاده شد. در واقع نسل سوم کامپیوترهایی بودند که در ساختار آن ها از ترانزیستور استفاده می شد.در گذشته کامپیوتر ها به اندازه یکاتق جا اشغال می کردند. در حالیکه مینی پی سی ها جای کمتری نسبت به آن ها می گرفتند. ولی به هر حال مینی کامپیوتر هایی که در ابتدا اختراع شد حجم زیادی داشت بطوریکه از کامپیوتر های معمولی امروزی هم چند برابر بزرگتر بودند!
با پیشرفت دانش و تکنولوژی، بشر توانسته دستگاهی با ابعادی بسیار کوچک تر از کیس معمولی اختراع کند که با وجود اندازه کوچکتر، دارای قدرت و راندمان بالاتری نسبت به دستگاه های بزرگتر و قدیمی تر است. مصرف انرژی در مینی کامپیوتر ها بهینه است. نگهداری و تعمیر این دستگاه ها به مراتب ساده تر از کامپیوتر های معمولی و حتی آل این وان ها است .

هم چنین ویژگی دیگر مینی پی سی ها قابل ارتقا بودن و مصرف انرژی و برق پایین شان است. امروزه انواع مختلفی از مینی پی سی ها در سراسر دنیا استفاده می شود. از بهترین برند های تولیدکننده مینی کامپیوتر که چند سالی ست محصولات خود را وارد بازار جهانی کرده اند، می توان به اینتل و ایسوس و اچ پی اشاره کرد.

راهنمای خرید مینی کامپیوتر

مزایا و کاربرد مینی کامپیوتر


همانطور که گفته شد مینی کامپیوتر ها یا تین کلاینت ها، نسل جدیدی از کامپیوتر ها و کیس های معمولی هستند.در بیشتر مواقع هزینه تمام شده مینی پی سی های خریداری شده از آنچه که کاربران از قبل پیش بینی می‌کردند بیشتر می شود. اما با این حال مزایای مینی پی سی و استفاده از آن به قدری است که از نظر کاربران این هزینه بیشتر قابل چشم پوشی است و در برابر بهره ای که قرار است ببرند می ارزد.
گیمر ها و ۳D کارها به دلیل سروکار داشتن با نرم افزار های سنگین و برنامه هایی که به گرافیک بالایی نیاز دارند باید در انتخاب قطعات بسیار دقت کنند و قطعاتی که از توان پردازشی و گرافیکی و محاسباتی بالایی برخوردارند را تهیه کنند.
اکثر کاربرانی که از رایانه استفاده میکنند، برای کارهای شخصی و روزمره مانند فیلم دیدن و یا کارهای اداری روتین مثل کار با word  و  excel از آن استفاده می کنند . در واقع از بخش زیادی از قابلیت ها و پتانسیل های دستگاه استفاده نمی کنند و به اندازه ی هزینه ای که شده بهره نمی برند. بهترین راه صرفه جویی در هزینه و بهره بری حداکثری از رایانه ها استفاده از مینی پی سی یا مینی کامپیوتر ها ست.
استفاده از کامپیوتر کوچک در ادارات انتخاب هوشمندانه ای است . زیرا ضمن اینکه نرم افزار های معمول اداری را به راحتی پردازش می کند و در اتصال به اینترنت و wi-fi سرعت بالایی دارد، فضای بسیار کمی را اشغال می کند که این مزیت مینی پی سی ها مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است.

 

راهنمای خرید مینی کامپیوتر

جهت خرید مینی کامپیوتر پارامتر های مهمی را باید در نظر گرفت. و بسته به نیاز و بودجه موردنظر مدل مناسب را انتخاب کرد.در این قسمت به بررسی نکات مهم در خصوص خرید مینی کامپیوتر خواهیم پرداخت.

 

انتخاب نوع مینی کامپیوتر

نخستین نکته ای که برای خرید مینی پی سی باید به آن توجه کرد، نوع مینی پی سی است. شما می‌توانید با مطالعه خصوصیات انواع مینی پی سی در مقاله مینی پی سی چیست به شناخت کاملی درباره مدل های مطرح مینی پی سی و خصوصیات هر کدام از آن ها بدست آورید.هم چنین با توجه به اینکه مینی کامپیوتر ها هم بصورت دستگاه خالی و هم با رم و هارد های مختلف به فروش می رسد، باید با درنظر گرفتن میزان حجم کاری که از دستگاه انتظار دارید، مینی پی سی با رم و هارد مناسب را تهیه نمایید.

 

وزن و اندازه مینی کامپیوتر

نکته بعدی که در خرید مینی پی سی لازم است به آن توجه شود، وزن و ابعاد دستگاه مورد نظر شما است. باید این نکته را درنظر بگیرید که ظرفیت و کیفیت قطعاتی که در مینی پی سی ها به کار رفته است تاثیر مستقیمی بر ابعاد و وزن آن خواهد گذاشت. با این شرایط کاربران گیمر که حرفه ای تر هستند بهتر است مینی کامپیوترهای بزرگتر و سنگین تر که اصطلاحا مینی کیس نامیده می شوند را تهیه کنند.

 

کارت گرافیک مینی کامپیوتر

همانطور که می دانید GPU و کارت گرافیک همچون CPU در کامپیوتر ها جزو اجزای اصلی حساب می شوند. این قطعات در مینی کامپیوتر ها بصورت پیشفرض نصب شده است و امکان خرید و نصب جداگانه آنها بر روی مینی پی سی ها وجود ندارد. اساسا مینی پی‌سی‌ها با فیزیک کوچکی که دارند اجازه نصب کارت گرافیک مجزا را به کاربر نمی دهند. اما با این حال در بازار مدل هایی وجود دارد که بتوان کارت گرافیک را جداگانه روی آن ها نصب کرد. کارت گرافیک های استفاده شده در این مدل مینی پی سی ها از نوع کارت گرافیک هایی است که در لپ تاپ های گیمینگ استفاده می شود.

 

رم و هارد دیسک مینی پی سی

اگر نیاز به سیستمی دارید که از سرعت بالایی برخوردار باشد و با فعالیت زیاد هنگ نکند و پاسخ گوی کارهای معمول و روزانه در ادارات باشد و قابلیت هایی نظیر بارگذاری و ذخیره سازی داده ها را به راحتی انجام دهد، پیشنهاد می کنیم دستگاه هایی که با میزان حجم اطلاعات مصرفی شما تناسب دارند را خریداری نمایید. مینی پی سی های پیشرفته و یا نیمه آماده که قابلیت افزودن رم و هارد با ظرفیت های مختلف را دارند می توانند گزینه های مناسبی در این خصوص باشند.

 

خرید مینی پی سی

مانند هر کامپیوتر دیگری، نیازهای شما تعیین کننده انتخاب CPU شما خواهد بود. آیا شما کاربری هستید که می خواهید از مینی کامپیوتر خود برای کارهای سبک مانند ایمیل و مرور اینترنت استفاده کنید یا کاربری حرفه ای که برای ویرایش ویدئو و کارهای گرافیکی به قدرت زیادی نیاز دارید؟
اگر کاربر سبکی هستید، بهتر است به تراشه های پایه موبایل (مثلاً Intel Atoms ) یا دسکتاپ core i3 پایبند باشید. اگر حجم کاری سخت تری دارید، یک هسته دسکتاپ i5 و بالاتر مورد نیاز است! معمولاً CPU تعیین می کند که مینی کامپیوتر شما چقدر گران است.

با توجه به توضیحات بالا می توان به این نتیجه رسید که مینی کامپیوتر گزینه بهتری نسبت به کامپیوتر معمولی است. شرکت همراه سیستم طلایه جزو بزرگترین وارد کننده های مینی کامپیوتر در ایران است. شما می توانید با بررسی انواع مینی پی سی از برند های معتبر و مطرح دنیا، مینی کامپیوتر خود را با خاطری آسوده از کیفیت و قیمت و گارانتی رسمی همراه سیستم طلایه (HST) از سایت سفارش دهید تا محصول موردنظر با پست رایگان تحویل شما داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید