مقالات

۶ مورد از مزایای مینی کامپیوتر

مزیت مینی کامپیوتر

اگر تا به حال در بازار کامپیوتر بوده اید، احتمالا با یک کامپیوتر کوچک یا همان مینی پی سی مواجه شده باشید. اما مینی پی سی چیست و چرا باید آن را تهیه کرد؟ این کامپیوتر مینیاتوری به گونه ای طراحی شده است که کوچک و سبک باشد. مینی کامپیوتر ها برای کاربرانی که به کارایی بیشتری نسبت به لپ‌تاپ نیاز دارند، اما به اندازه یک رایانه رومیزی سنتی، فضا در اختیار ندارند، گزینه‌ای عالی هستند. در این مقاله، مزایای مینی کامپیوتر و اینکه چرا باید روی آن سرمایه گذاری کرد، بحث خواهیم کرد.

مزایای مینی کامپیوتر ها

مزیت اصلی استفاده از مینی کامپیوتر، قابلیت حمل و راحتی آن است. نه تنها می‌توان آن‌ها را روی هر میز یا سطحی با فضای کافی قرار داد، بلکه فرآیند راه‌اندازی آسانی را نیز به کاربر ارائه می‌دهد که به سخت‌افزار اضافی یا پیکربندی پیچیده نیاز ندارد. اندازه کوچک همچنین به شما این امکان را می دهد که دستگاه خود را بدون نگرانی جابجا کرده و یا در سفرها یا مکان های دیگر همراه خود ببرید. علاوه بر این، مصرف انرژی کم مینی پی سی آنها را برای حفظ انرژی در مقایسه با سیستم های بزرگتر تبدیل به محصولی منحصر به فرد کرده است..

۱.سایز کوچک مینی کامپیوتر ها

این مزیت مینی کامپیوتر ها بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. اما همچنان ارزش پرسیدن دارد: یک مینی پی سی چقدر کوچک است؟ بسیاری از آنها بر روی چیزی که به عنوان مادربرد شناخته می شود، ساخته شده اند که تقریبا ۱۷ سانتی متر مربع (۶.۷ اینچ) است. کمی فضای اضافی برای گردش هوا و خود کیس اضافه کنید، و می توانید انتظار داشته باشید که فضایی کمتر از ۲۰ سانتی متر مربع (۸ اینچ) را اشغال کنند. شاید کمتر!

مزایای مینی پی سی

برخی از سازندگان طرح‌های مادربرد خود را توسعه می‌دهند و با بهینه‌سازی محل قرارگیری پورت‌ها و قطعات، ردپای دسکتاپ خود را به حداقل می‌رسانند. این مورد در خصوص مدل های مینی کامپیوتر اینتل صادق است. وقتی فضا دغدغه اصلی شماست، گاهی لازم است مصالحه کنید. بنابراین، در حالی که هنوز می توانید یک صفحه کلید و ماوس سیمی یا بی سیم، به علاوه مانیتور و تعداد انگشت شماری لوازم جانبی را متصل کنید، اغلب فضای کافی برای کارت های صدا یا کارت های گرافیک وجود ندارد. کوچک‌ترین مینی پی سی ها بیشتر شبیه استیک‌های استریم هستند که با یک پلاگین HDMI یکپارچه (به جای پورت HDMI  ) برای اتصال مستقیم به یک مانیتور یا تلویزیون طراحی شده اند و اغلب از طریق USB تغذیه می شوند. اگرچه آنها درگاه‌های زیادی ندارند و برای ذخیره‌سازی داخلی مورد استفاده قرار نمی گیرند، اما روشی مفید برای تبدیل صفحه‌نمایش به یک کامپیوتر همه‌کاره هستند. حمل آنها در جیب شما نیز آسان است.

 

۲.شما به راحتی می توانید لوازم جانبی را اضافه کنید

مینی کامپیوتر ها معمولاً مجهز به پورت های کاملی هستند که می توان موس، صفحه کلید، مانیتور، حافظه خارجی و موارد دیگر را به آنها اضافه کرد. در واقع یکی از کاربردی ترین مزایای مینی کامپیوتر ها این است که می توان آن ها را در گوشه ای از میز کار قرار داد و یا در برخی موارد آن را در پشت صفحه‌نمایش نصب کرد، هنگام استفاده از دستگاه‌های خارجی، قرار دادن آن‌ها نسبت به لپ‌تاپ راحت‌تر خواهد بود.

 

۳.مینی کامپیوتر ها به راحتی قابل ارتقا هستند

لپ تاپ، صفحه نمایش و ماوس شما تنها اجزایی نیستند که ممکن است بخواهید ارتقا دهید. در مورد حافظه، درایو یا حتی پردازنده هم ممکن است قصد ارتقا داشته باشید؟ لپ‌تاپ‌های امروزی دستگاه‌های دقیقی هستند که در آن‌ها برای تعویض یک قطعه، مانند SSD، ممکن است نیاز به برداشتن صفحه نمایش و جدا کردن چندین جزء دیگر از برق باشد. آیا به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید که این کار را انجام دهید؟

بسیاری از مینی‌پی‌سی‌ها با استفاده از قطعات لپ‌تاپ ساخته می‌شوند و در برخی از آنها حافظه و پردازنده به صورت on board روی مادربرد قرار می گیرد. در این صورت نمی‌توانید آنها را ارتقا دهید. با این حال، اگر فکر می کنید که ممکن است بخواهید به مرور زمان آن را سفارشی کنید، امکان خرید دستگاه قابل ارتقا نیز وجود دارد. به عنوان مثال رم و هارد در مینی کامپیوتر های اینتل ناک قابل ارتقا هستند. اما پردازنده در این سری دستگاه ها غیر قابل ارتقا است.

۴.آنها اغلب ارزان تر از رایانه های شخصی بزرگتر هستند

اگر با بودجه کمی خرید می‌کنید، می‌توانید یک مینی کامپیوتر را با کمتر از ۸ میلیون می توانید خریداری کنید و اگر بتوانید از مانیتور، صفحه کلید و ماوس موجود خود استفاده مجدد کنید، نیازی به هزینه بیشتر ندارید. هزینه کلی حتی از اکثر لپ تاپ های ارزان قیمت ارزان تر خواهد بود. بدیهی است که سرعت و قابلیت دستگاه ها با میزان بودجه ای که صرف خرید مینی کامپیوتر می کنید ارتباط مستقیم دارد. ولی با این حال می توانید با قیمت به صرفه مینی پی سی موردنظر خود را تهیه نمایید.

۵.مصرف برق کمتر

افزایش سالانه مصرف برق،  به خصوص در فصل های گرم سال به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی برقی، ما را بر این داشته تا فکر راه‌هایی برای کاهش میزان مصرف برق باشیم. از آنجایی که در کامپیوترهای کوچک معمولاً از قطعات لپ‌تاپ، که برای مصرف انرژی کم بهینه‌سازی شده‌اند، استفاده شده است ، معمولاً انرژی کمتری نسبت به مینی کامپیوتر های معمولی هم سان مصرف می‌کنند.علاوه بر این، طراحی هوشمندانه کیس به سازندگان این اجازه را می دهد که از خنک کننده  ها برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مینی کامپیوتر استفاده کنند. چنین روش هایی شامل ساخت کیس از فلزات، رسانای گرما است که با تابش گرما به هوای اطراف، کامپیوتر را به طور طبیعی خنک می کند.

فواید مینی کامپیوتر

دقیقا نمی توان میزان مصرف انرژی کمتری را که مینی پی سی انتخابی شما مصرف می کند را پیش بینی کرد. زیرا به مشخصات دستگاه ها بستگی دارد. با این حال، رایانه‌های رومیزی به طور گسترده در نظر گرفته می‌شوند که از حدود ۱۰۰ وات استفاده می‌کنند، که تقریباً دو برابر چیزی است که ما انتظار داریم یک کامپیوتر کوچک مصرف کند.زمان زیادی طول می کشد تا هزینه یک مینی پی سی در صرفه جویی در انرژی کاملاً جبران شود، بنابراین افزایش بودجه برای خرید آن ممکن است گزاف به نظر برسد. با این حال، اگر در حال حاضر در بازار یک دستگاه جدید هستید، منطقی است که ابتدا کامپیوترهای کوچک را در نظر بگیرید و اگر چیزی مناسب پیدا نکردید، به سراغ دستگاه‌های رومیزی معمولی بروید.

 

۶.آنها همه کاره هستند

مزیت دیگر اندازه آنها این است که می توانند برای اهداف بیشتری نسبت به یک لپ تاپ یا یک رایانه رومیزی بزرگ استفاده شوند و به آنها کمک می کند تا برای مدت طولانی تری بهره وری داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توانید یکی را پشت تلویزیون قرار دهید و به شما اجازه می‌دهد دستگاه قدیمی را بازیافت کنید که دیگر قادر به اجرای آخرین نرم‌افزار ها و ویندوز های به روز نیست. از نظر فنی، می‌توانید همین کار را با یک رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ قدیمی انجام دهید، اما راه‌اندازی این دستگاه‌های بزرگ‌تر کار بسیار دشواری است.  با توجه به نیاز همه افراد به رایانه، مینی پی سی می تواند در خانه ها و ادارات بسیار مفید باشد. آنها پتانسیل زیادی را برای شما به ارمغان می آورند و مطمئناً نوعی دستگاه هستند که در آینده مفید خواهند بود. از دیگر مزایا این دستگاه های قابل حمل و مینیاتوری، استفاده از مینی کامپیوتر برای گیمینگ است. که به خاطر طراحی و میزان کارایی بالایی که دارد، توانسته طرفداران زیادی بین صاحبان گیم نت ها پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید