مقالات

راهنمای خرید تین کلاینت – ۶ نکته مهم در خرید تین کلاینت

راهنمای خرید تین کلاینت

اگر در میانه یک برنامه جدید مجازی یا پروژه دسکتاپ (VDI) هستید و می خواهید رایانه شخصی خود را به تین کلاینت تبدیل کنید، یا endpoint (به هر وسیله ای مانند لپ تاپ، سرور، تلفن و… که به یک شبکه تجاری امن متصل شده است اند پوینت می گویند.) را در بخش فناوری اطلاعات خود به روز کنید، انتخاب بهترین Thin Client می تواند یک تصمیم بسیار مهم برای کسب و کار شما باشد. مطالعه مقاله راهنمای خرید تین کلاینت با اشاره به مهم ترین ویژگی های تین کلاینت به شما در خرید این محصول کمک خواهد کرد. این یک تصمیم مهم با تأثیر بالقوه مهم بر OPEX شما و همچنین امنیت و عملکرد محیط محاسبات کاربر نهایی شما است.

۱.هنگام انتخاب نهایی تین کلاینت، بلند مدت فکر کنید

یکی از مزایای کلیدی زیرساخت‌های تین کلاینت این است که سال‌ها دوام دارند. در بسیاری از موارد می توان آنها را به مدت ۸ سال یا بیشتر مورد استفاده قرار داد، یعنی دوبرابر طول عمر    Fat Clients یا  PC های سنتی. به همین دلیل است که هنگام ارزیابی تأثیر زیرساخت تین کلاینت، مهم است که درازمدت فکر کنید.

 

تغییرات مورد انتظار در استفاده

اگر به دلیل نیاز خاصی امروز تین کلاینت خود را خریداری می کنید ممکن است این نیاز طی چندین سال تغییر کند. به یاد داشته باشید که فناوری با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است و هنگامی که این با دستگاه هایی ترکیب می شود که قابلیت ماندگاری ۸ تا ۱۰ سال را دارند، دلیلی برای تأمل وجود دارد. توصیه می شود دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای در حال تغییر را برطرف کند. صرف بودجه بالاتر در تین کلاینت می‌تواند سال‌های بیشتری را به عمر تین کلاینت بیافزاید و از ناامیدی در عملکرد و موارد استفاده متفاوت جلوگیری کند.

تعریف تین کلاینت و کاربرد های آن

محاسبه ROI

برخلاف رایانه های شخصی که معمولاً ۳ تا ۵ سال عمر می کنند، کامپیوتر پایانی تین کلاینت می توانند تا ۱۰ سال عمر کنند. نباید خرید تین کلاینت را با خرید رایانه شخصی مقایسه کرد زیرا ماندگاری آن بسیار متفاوت است.از آنجایی که بیشتر سناریوها به داده های راه دور (برنامه مجازی یا دسکتاپ) متکی هستند، تقاضا برای خود دستگاه زیاد نیست.
می‌توان تین کلاینت‌ها را به‌عنوان «ترمینال‌های گنگ» در نظر گرفت که شبیه به نحوه عملکرد ماوس و صفحه‌کلید سال‌ها بدون نیاز به رسیدگی خاصی هستند. بسیاری از شرکت‌ها متوجه می‌شوند که هزینه تین کلاینت‌ها گاهی بسیار نزدیک به رایانه‌های شخصی است، اما مزایایی را که تین کلاینت از نظر امنیت، سهولت، سادگی مدیریت، پارامترهای شبکه و سایر هزینه‌های مربوط به نگهداری رایانه‌های رومیزی سنتی ویندوز به ارمغان می‌آورد را در نظر نمی‌گیرند. اکثر تین کلاینت ها دارای ۳ سال ضمانت هستند که معمولاً تا ۵ سال قابل تمدید است. اما اگر در سال اول هیچ اتفاقی برای دستگاه نیفتد، این احتمال وجود دارد که دستگاه برای سال های آینده خوب باشد.

 

۲.انتخاب گزینه سخت افزاری مناسب برای تین کلاینت

بیان واضح پیامدهای گزینه‌های سخت‌افزاری برای اطمینان از تجربه کاربری خوب و ادغام نرم‌افزار تین کلاینت ها در فضای کاری امری کلیدی است.

سخت افزار تین کلاینت

علاوه بر بررسی پردازنده ها و قابلیت کارت گرافیک، باید قطعات و قابلیت تغییر آنها را نیز در نظر گرفت. اکنون بسیاری از دستگاه‌ها با عناصر خاصی مانند حافظه یا فلش دیسک لحیم شده به مادربرد عرضه می‌شوند که به این معنی است که امکان ارتقا وجود ندارد. همچنین فروشندگانی وجود دارند که بایوس را قفل می کنند به این معنی که در آینده تغییراتی در سیستم عامل وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد، استحکام دستگاه است. برخی از دستگاه ها از مواد پلاستیکی و برخی دیگر از مواد فلزی قوی تر ساخته شده اند. برخی از دستگاه ها نسبت به سایرین در شرایط سخت یا گرما مهارت بیشتری دارند.

پشتیبانی فیزیکی محیطیهنگام انتخاب بهینه Thin Client یا Zero Client مورد نیاز ، تجهیزات جانبی که به آنها متصل می شوند را در نظر داشته باشید. این می تواند دستگاه های مختلفی از جمله چاپگر، اسکنر، کارت خوان، هدفون، پد امضا، و غیره باشد… سعی کنید گزینه های خود را باز نگه دارید زیرا ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند. پشتیبانی مانیتور گزینه های پشتیبانی و پیکربندی چند مانیتور تا حد زیادی به پردازنده دستگاه و همچنین کارت گرافیک بستگی دارد.

تین کلاینت های مختلف با گزینه های ورودی متفاوتی مانند HDMI، DisplayPort، VGA و DVI عرضه می شوند. برخی دارای ۱، ۲ یا ۳ گزینه نمایش هستند. مبدل‌های نمایشگر بسیار متداول هستند و ممکن است برای رفتن از یک ورودی نمایشگر به ورودی دیگر استفاده شوند، بنابراین اگر دستگاه مورد نظر ورودی صفحه نمایش مانیتورهای دلخواه شما یا مانیتورهایی را که در جای خود دارید نداشته باشد، جای نگرانی نیست.

قابلیت حمل

اکثر تین کلاینت ها به شکل نسبتاً کوچکی ارائه می‌شوند، بنابراین می‌توان آن‌ها را به راحتی با مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس حمل و تنظیم کرد.همچنین گزینه های نرم افزاری برای تبدیل هر رایانه شخصی به Thin Client وجود دارد.بنابراین برای کاربرانی که سفر می‌کنند و به لپ‌تاپ نیاز دارند، می‌توانند به راحتی به تین کلاینت ایمن تبدیل شوند. همچنین گزینه ای برای اجرای سیستم عامل تین کلاینت از USB وجود دارد.

مزایای تین کلاینت

استفاده مجدد از دستگاه ها

بخش بزرگی از ارزش تین کلاینت در سیستم عامل و ابزارهای مدیریتی ارائه شده است. سخت افزار مهم است اما بعداً به ترتیب اهمیت می آید. قبل از خرید نقاط پایانی سخت‌افزاری جدید، بهتر است که سخت‌افزاری را که در حال حاضر وجود دارد را ارزیابی کنید و مشخص کنید که آیا استفاده مجدد از آن در دستگاه‌های تین کلاینت با استفاده از سیستم‌عامل ارائه‌شده توسط فروشنده تین کلاینت مناسب است یا خیر.

اگر آنها قدیمی نیستند، ایده آل است که آنها را به سادگی به Thin Client تبدیل کنید. امروزه بسیاری از فروشندگان تین کلاینت این خدمات را ارائه می دهند. تغییر کاربری سخت افزار همچنین می تواند برای نیازهای سخت افزاری جدید نیز منطقی باشد.

بنابراین، خرید سخت افزار Thin Client Computer از یک فروشنده معتبر سخت افزار و سپس کار با فروشنده تین کلاینت در بخش نرم افزار ممکن است مقرون به صرفه تر باشد. اکثر فروشندگان تین کلاینت هرگز نمی توانند با انتخاب دستگاه ها و هزینه ای که تولید کنندگان بزرگ دسکتاپ ارائه می کنند رقابت کنند، به خصوص وقتی صحبت از لپ تاپ ها و همه دستگاه های یکپارچه باشد.

 

۳.اهمیت نرم افزار را دست کم نگیرید

نرم افزار باید عامل اصلی در تصمیم گیری نوع تین کلاینت شما باشد و امنیت، مدیریت پذیری و تجربه کاربری بسیار تضمین شده را بتواند برای شما تامین کند.

امنیت

امنیت یکی از دلایل کلیدی برای حرکت بسوی استفاده از تین کلاینت ها است. اینها فقط خواندنی هستند و هک آنها تقریبا غیرممکن است. تفاوت هایی در نحوه برخورد فروشندگان تین کلاینت نسبت به امنیت وجود دارد. برای بسیاری از سازمان‌ها، حق عبور یک ارزیابی توسط تیم امنیتی در مورد آسیب‌پذیری دستگاه تین کلاینت است. فرد باید وسیله ای را انتخاب کند که اعتماد به نفسش را از منظر امنیتی بتواند القا کند.

مدیریت از راه دور

زیبایی حرکت به سمت اند پوینت مبتنی بر لینوکس تین کلاینت این است که مدیریت آن ساده‌تر خواهد شد. بسیاری از فروشندگان تین کلاینت کنسول های مدیریت از راه دور را ارائه می دهند که از نظر عمق و پیچیدگی متفاوت هستند. اکثر فروشندگان به شما این امکان را می دهند که به هر دستگاه موجود در هر نقطه از جهان دسترسی داشته باشید و بدون نیاز به VPN تغییراتی را به صورت ایمن انجام دهید. دیدن هر یک از ابزارهای مدیریتی برای تعیین میزان شهودی آنها و اینکه آیا سطح کنترل و دیدی را که شما به دنبال آن هستید ارائه می دهند، مهم است.
ابزار مدیریت از راه دور یکی از مهمترین ویژگی های کلی تین کلاینت است، بنابراین ارزیابی کامل ایده آل است. اکثر فروشندگان اجازه تست رایگان ابزار مدیریت را می دهند. در حالی که بیشتر فروشندگان تین کلاینت ابزار مدیریت را به عنوان یک نرم افزار مکمل ارائه می کنند. برخی برای آن هزینه می گیرند یا ممکن است برای برخی از ویژگی های پیشرفته تر هزینه کنند.
سیستم عاملاکثر فروشندگان تین کلاینت سیستم عامل های اختصاصی مبتنی بر لینوکس خود را ارائه می دهند. برخی هم Windows Thin Clients را با سیستم عامل هایی مانند Windows 10 IOT ارائه می دهند. با این حال، رویکرد لینوکس از منظر امنیت و نگهداری ایده‌آل‌ترین روش است و فروشنده تین کلاینت شما باید دلیل موجهی برای پیشنهاد خلاف آن داشته باشد. شخص باید از هزینه های مربوط به نگهداری سیستم عامل تین کلاینت مانند پشتیبانی و به روز رسانی نسخه آگاه باشد. مهم است که خط‌مشی فروشنده را برای بروزرسانی و انتشارهای عمده بررسی کنید. بسیاری از فروشندگان علاوه بر تعمیر و نگهداری معمولی، برای چنین بروز رسانی هایی هزینه دریافت می کنند.

 

۴. شرایط دسترسی به داده ها و برنامه های کاربردی خود را تعریف کنید

این که چگونه تین کلاینت شما به داده ها و برنامه های کاربردی راه دور شما دسترسی پیدا می کند، یک نکته بسیار مهم هنگام در نظر گرفتن انتقال از یک رایانه شخصی به زیرساخت تین کلاینت است.

راهنمای خرید تین کلاینت

وای فای و بلوتوث

به طور معمول Wifi یک گزینه در دستگاه های تین کلاینت و زیرو کلاینت است. این به این دلیل است که بطور پیشفرض در LAN قرار گرفته اند، اما با انجام کارهای از راه دور بیشتر و بیشتر، وای فای ممکن است به یک هنجار تبدیل شود. اکثر سیستم عامل های تین کلاینت از Wifi پشتیبانی می کنند و اگر رایانه های شخصی به تین کلاینت تبدیل شوند، وای فای باید بدون هیچ مشکلی کار کند. اگر امروز نیازی به وای فای نیست، عاقلانه است که همچنان بررسی کنید که آیا دستگاه قابل ارتقا است یا خیر، یا ممکن است منطقی باشد که از همان ابتدا Wifi را انتخاب کنید. همین مورد را می توان برای نیازهای بلوتوث نیز ایجاد کرد.

محلی در مقابل برنامه های مجازی

هنگام انتقال به تین کلاینت، منطقی است که به یک پلتفرم مبتنی بر لینوکس بروید که مزایای امنیتی بزرگی را ارائه می دهد و همچنین توانایی اجرای برخی از برنامه ها را به صورت محلی داشته باشد. به این ترتیب، برای استفاده از برنامه های کاربردی به صورت محلی، آنها باید از لینوکس پشتیبانی کنند. با پیشرفت‌های بزرگ در لینوکس، اکثر برنامه‌های کاربردی ویندوز معادلی در لینوکس دارند. به عنوان راهی برای روشن نگه داشتن سیستم عامل، فروشندگان تین کلاینت معمولا تعداد برنامه ها را محدود می کنند و برنامه های جدید باید درخواست شوند. برخی از فروشندگان تین کلاینت از نظر پشتیبانی از برنامه های محلی بیشتر از سایرین استقبال می کنند.

 ۵. گزینه های گرافیکی و چند رسانه ای در تین کلاینت ها

ابزارهای گرافیکی و چند رسانه ای، به ویژه ویدیوها، برای مدت طولانی پاشنه آشیل پروژه های VDI بودند. خوشبختانه پیشرفت های فنی فوق العاده ای در این زمینه حاصل شده است و تین کلاینت ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

پشتیبانی گرافیکی

تین کلاینت ها در انواع گزینه های پردازنده، حافظه، کارت گرافیک و درایورها عرضه می شوند. هنگام استفاده از برنامه های گرافیکی فشرده، باید مطمئن شوید که کامپیوتر پایانی می تواند از گرافیک پشتیبانی کند. در حالی که بخشی از تجربه گرافیکی توسط سرور (و احتمالاً (GPU اداره می شود، برخی از کارها در واقع روی خود کامپیوتر پایانی انجام می شود و بنابراین اند پوینت(کامپیوتر پایانی) باید بتواند این کار را انجام دهد. به همین دلیل است که اگر برنامه های گرافیکی فشرده یا با نرخ تازه سازی بالا دارید، ممکن است بخواهید یک دستگاه تین کلاینت قدرتمندتر در نظر بگیرید. همه تین کلاینت ها با گرافیک ۴K یا پشتیبانی از ۲ تا ۳ مانیتور عرضه نمی شوند، بنابراین باید ارزیابی شود. جنبه دیگری که باید ارزیابی شود، نرخ تازه سازی دستگاه تین کلاینت است. بیشتر آنها در اطراف ۳۰ و ۶۰ هرتز شناور هستند و این می تواند بسته به وضوح متفاوت باشد. در رزولوشن‌های بالاتر، نرخ تازه‌سازی ممکن است کاهش یابد.

صوتی / کنفرانس

برنامه‌هایی مانند Teams، Zoom و دیگر ابزارهای ویدئو کنفرانس به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای کسب و کار روزانه شرکت‌ها تبدیل شده‌اند و باید در انتخاب تین کلاینت مورد توجه قرار گیرند. فروشندگان باید بهینه سازی هایی را انجام دهند که امکان عملکرد بهینه را برای راه حل های کنفرانس صوتی هم فراهم کند. برخی از تین کلاینت ها به جای استفاده از منابع جلسه، به بسیاری از فرآیندهای مورد نیاز در تماس اجازه می دهند که در خود دستگاه محلی انجام شود. بسیاری از سیستم‌عامل‌های تین کلاینت غیر ویندوزی نیز امکان استفاده محلی از برنامه را می‌دهند و می‌توانند الزامات عملکرد را برطرف کنند.

۶.خدمات و پشتیبانی

فراتر از محصول، تفاوت واقعی که فروشندگان تین کلاینت را از هم جدا می کند، خدمات و پشتیبانی ارائه شده خواهد بود. مزایایی را که یک پیوند نزدیک با فروشنده می تواند برای شما به ارمغان بیاورد را دست کم نگیرید.

سایر مزایای فروشنده

برخی از فروشندگان تین کلاینت چیزهایی فراتر از کامپیوتر پایانی برای ارائه دارند. ایده خوبی است که ببینید این فروشندگان با چه چیز دیگری می توانند کمک کنند، زیرا ممکن است پیشنهادات دیگری داشته باشند که می تواند مزایای بزرگی را برای راه حل کلی برنامه مجازی دسکتاپ شما به ارمغان بیاورد. این ممکن است یک راه خوب برای به دست آوردن چندین محصول از یک فروشنده باشد که نقاط تدارکات و پشتیبانی را به حداقل می رساند و احتمالاً در هزینه از طریق بسته بندی صرفه جویی می کند.

پشتیبانی فروشنده

فروشندگان تین کلاینت از نظر اندازه و توانایی متفاوت هستند. در حالی که فروشندگان اصلی سخت افزار کامپیوتری سنتی ممکن است از منظر هزینه در خطوط تین کلاینت خود بسیار بهتر باشند، ممکن است به اندازه رقبای متمرکز بر جایگاه EUC خود انعطاف پذیر نباشند. معمولاً این فروشندگان خاص که تجارت آنها صرفاً حول نقاط پایانی Thin Client می چرخد ​​تمایل بیشتری به نیازهای تخصصی دارند و ممکن است پاسخگویی بهتری داشته باشند.

تست پشتیبانی قبل از انتخاب فروشنده بسیار مهم است. این به شما ایده می‌دهد که فرآیند پشتیبانی چگونه است و هنگام مواجهه با یک مشکل زندگی واقعی چه انتظاری دارید. برخی از فروشندگان ممکن است از شما بخواهند که صرفاً برای ثبت بلیط با یک مرکز تماس تماس بگیرید، در حالی که برخی دیگر ممکن است از شما بخواهند که با یک پشتیبان مجرب صحبت کنید که ممکن است فوراً مشکل را حل کند. همچنین باید توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان برای قراردادهای پشتیبانی پاسخگویی ۲۴×۷ یا سریعتر هزینه بیشتری دریافت می کنند.

نتیجه گیری

قبل از خرید تین کلاینت را تست کنید! قانون نهایی در هنگام خرید یک دستگاه تین کلاینت جدید یا نرم افزار تین کلاینت انجام آزمایش کامل است. این کار را با موارد مختلف استفاده و آینده بلندمدت در ذهن انجام دهید.
اگر مایل به دریافت راهنمایی بیشتر در مورد انتخاب صحیح هستید، می توانید با کارشناسان فروش شرکت همراه سیستم طلایه تماس بگیرید، ما خوشحال خواهیم شد که برخی از توصیه های کلی بدون فیلتر را ارائه دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید