مقالات

مینی کامپیوتر چيست؟ فواید استفاده از مینی پی سی

مینی پی سی یا مینی کامپیوتر چیست

امروزه فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است. روزانه محصولات، سرویس ها و راه حل های جدیدی در زمینه های مختلف تکنولوژی به دنیا معرفی می شود. در حوزه محصولات الکترونیکی و مرتبط با سیستم های کامپیوتری همانند پردازش و ذخیره سازی این تحولات به مراتب بسیار سریع تر از سایر حوزه ها است. این تحولات معمولا باعث ایجاد محصولاتی به مراتب کوچک تر، ظریف تر و با کارایی و عملکردی بهتری می شود. سیستم های کامپیوتری نیز روز به روز پیشرفته تر و سریع تر و کوچک تر می شوند.برای اینکه بدانید مینی کامپیوتر چیست تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

مینی کامپیوتر چیست؟

کامپیوتر کوچک، مینی پی سی یا مینی کامپیوتر (Mini Pc) نمونه ای از این پیشرفت فناوری است که جایگزین سیستم های کامپیوتری قدیمی یا به اصطلاح دسکتاپ شده است. این کامپیوتر های کوچک در واقع عملکرد کامپیوتر های قدیمی را بهبود بخشیده اند. بزرگترین ویژگی آن ها اندازه بسیار کوچک شان نسبت به کیس های قدیمی بوده که با اشغال فضای کم بر روی میزکار در محیط خانگی، اداری، دانشگاهی و.. فضای کاری بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهند.

مینی کامپیوتر چیست

مینی پی سی (Mini PC) یا کامپیوتر کوچک علیرغم داشتن ابعادی کوچک، از قدرت و کارایی بالایی برخوردار است. مصرف انرژی نیز در این سیستم ها به مراتب کمتر است. همچنین هماهنگی قطعات در این سیستم ها توسط کمپانی سازنده، راندمان بسیار بالایی را برای کاربر فراهم نموده است. نگهداری و تعمیر مینی پی سی نیز نسبت به کامپیوتر های دسکتاپ و ال این وان ها ساده تر است. این کامپیوترهای کوچک می توانند قدرت و سرعت را در هر نوع پردازشی برای شما به ارمغان بیاورند.

 

تاریخچه مینی پی سی

مینی کامپیوتر برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی و برای رایانه های کوچک نسل سوم بکار برده شد. نسل سوم کامپیوترهایی بودند که از ترانزیستور استفاده می کردند. مینی کامپیوترها در مقایسه با کامپیوترهای بزرگ آن زمان که حجمی به ابعاد یک اتاق بزرگ را اشغال می کردند ابعاد کوچکتری داشتند و فضایی در حد یک میز بزرگ اشغال می کردند. اولین مینی کامپیوتر موفق را شرکت Digital Equipment Coporation طراحی کرد که یک سیستم دوازده بیتی بود و PDP-8 نام داشت. این شرکت در آگوست ۱۹۵۷ توسط کنت اولسن، محقق سابق در آزمایشگاه MIT تاسیس گردید. این مینی پی سی در سال ۱۹۶۴ و هنگام ارائه به بازار قیمتی در حدود ۱۸۰۰۰ دلار امریکا را داشت.

تاریخچه مینی پی سی

اصطلاح مینی پی سی در آن زمان با امروزه متفاوت بود. در آن زمان یعنی سال ۱۹۷۰در مقاله ای از نیویورک تایمز اصطلاح مینی کامپیوتر به عنوان کامپیوتری با قیمت کمتر از ۲۵۰۰۰ دلار آمریکا اطلاق می شد که حداقل دارای یک ورودی-خروجی مانند چاپگر و حداقل چهار هزار کلمه حافظه داشته باشد و نیز قادر به اجرای برنامه ها در یک زبان سطح بالا مانند Fortran یا BASIC باشد. در سال ۱۹۷۱ هنگامی که ریزپردازنده‌های تک‌تراشه‌ای یا همان CPU ابداع شدند، اینتل اولین مینی کامپیوتر خود یعنی Intel 4004 را ارائه نمود. بعد از آن اصطلاح “مینی کامپیوتر” به معنای کامپیوتری بود که در محدوده متوسط طیف محاسباتی، بین رایانه‌های اصلی و میکروکامپیوترها قرار داشتند. امروزه اصطلاح مینی پی سی برای کامپیوتر هایی استفاده می شود که ابعاد کوچکی داشته و در مقیاس سخت افزاری در حد یا حتی بالاتر از کامپیوترهای شخصی قرار می گیرند.

 

انواع مینی پی سی چیست؟

امروزه با افزایش چشمگیر و رشد روز افزون کامپیوترهای کوچک برند های معتبر زیادی در سطح دنیا به تولید مینی پی سی مشغول هستند. از جمله بهترین برندها می توان از مینی پی سی اینتل، مینی پی سی دل، مینی پی سی ایسوس، مینی پی سی ازراک، مینی پی سی اچ پی نام برد. مینی کامپیوتر های اقتصادی به آن دسته از محصولاتی گفته می شوند که قیمت مناسب تری داشته و عموما برای کارهای کوچک استفاده می شود. یکی از دلایل اقتصادی بودن آن ها داشتن سخت افزار پایین تر و یا درگاه های ارتباطی کمتر است.

امروزه با گسترش روز افزون صنعت بازی های رایانه ای سخت افزار مورد نیاز این بازی ها نیز بطور چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. شرکت های تولید کامپیوترهای کوچک نیز از بازار عقب نمانده و اقدام به تولید مینی کیس گیمینگ یا مینی پی سی گیمینگ نموده اند. این کامپیوتر های کوچک علیرغم اندازه کوچکشان سخت افزاری بسیار قوی داشته و در برخی از مدل ها قابلت ارتقا یا اضافه نمودن کارت گرافیک مجزا را نیز داشته که برای سیستم های گیمینگ یک مزیت محسوب می شود. مینی پی سی اداری یا کامپیوتر کوچک اداری مناسب ادارات کوچک تا بزرگ بوده و علاوه بر اقتصادی بودن باعث افزایش فضای مفید کاری می شود. این مینی پی سی ها عموما کاربری عمومی داشته و از سخت افزار متوسط برخوردار است. که نیاز هایی مانند نرم افزار های آفیس و اداری را به راحتی انجام می دهند.

مینی پی سی ایسوس

کامپیوتر کوچک خانگی بسته به نیاز کاربر می تواند دارای سخت افزار متوسط یا بسیار قوی باشد. از آنجایی که بیشتر مینی کامپیوتر های موجود در بازار از چند مانیتور به طور همزمان پشتیبانی می کنند، می توان این مینی کامپیوتر ها را به دیتا پرژکتور، تلویزیون و.. وصل نمود و یا به عنوان یک ساندبار حرفه ای استفاده نمود. مینی کامپیوتر های سازمانی که با نام تین کلاینت هم شناخته می شوند. قابلیت این را دارند که در مواقعی که نیاز به منابع سخت افزاری بیشتر است از منابع سخت افزاری سرور استفاده کنند. به همین دلیل این مینی پی سی ها قیمت به مراتب پایین تری داشته و برای سازمان ها با تعداد کاربران زیاد مقرون به صرفه می باشد.

 

انواع مینی پی سی بر اساس کاربرد عبارتند از:

مینی پی سی اقتصادی

مینی پی سی اقتصادی یا ارزان مناسب افراد یا سازمان هایی است که نیاز چندانی به سیستم کامپیوتری قدرتمند از لحاظ سخت افزاری ندارند. این مینی کامپیوترها معمولا دارای پردازنده های اتم، سلرون و یا چند هسته ای هستند و بیشتر برای کارهای عادی و سطح پایین که نیاز به پردازش سنگینی ندارند استفاده می گردد. از لحاظ کارایی این کامپیوترهای کوچک بیشتر در حد تین کلاینت ها بوده و گاهی اوقات می توان از آن ها به عنوان تین کلاینت استفاده نمود. از جمله این مینی پی سی ها به مینی پی سی های صنعتی می توان اشاره نمود. همچنین برد های کوچک آموزشی مانند رسپبری پای نیز می تواند به عنوان مینی پی سی اقتصادی برای هوشمند نمودن تلویزیون و کیوسک های اطلاعاتی و … استفاده کرد.

مینی پی سی گیمینک

مینی پی سی گیمینگ مناسب گیمرهایی است که دوست دارند میز کارشان مرتب و خلوت باشد. مینی کیس های گیمینگ این امکان را فراهم آورده اند که یک سیستم گیمینگ با سخت افزار قوی و بروز را در ابعادی کوچکتر از کیس های گیمینگ معمولی در اختیار داشته باشید. تفاوت مینی پی سی های گیمینگ با مینی پی سی های معمولی در توانایی نصب کارت گرافیک مجزا است. برای نمونه مینی کیس گیمینگ NUC11BTM اینتل توانایی نصب کارت گرافیک دو فن را دارد که چراغ های نورانی رنگی بکار رفته در بدنه کیس آن، زیبایی دو چندان به این کامپیوتر کوچک گیمینگ می دهد.

مینی پی سی بدون فن

مینی پی سی های بدون فن یا اصطلاحا فن لس (Fanless) هیچ صدایی تولید نمی کند و برای مکان هایی نظیر بیمارستان ها و کتابخانه ها و مکان هایی که نیاز به سکوت دارند ایده آل است. از جمله مینی پی سی های فن لس می توان به سری Mini PC PB ایسوس با راهکار خنک سازی بدون فن (Fanless)اشاره کرد. تین کلاینت سری HP T520 و HP T620 شرکت HP نیز فاقد فن و قطعات متحرک است که کارکرد روان و بدون وقفه را به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته برای کاربران مهیا می کند.

مینی پی سی اچ پی

مینی پی سی اداری

مینی پی سی های اداری مناسب شرکت ها ادارات و سازمان هایی است که فعالیت هایی مانند استفاده از آفیس، حسابداری، وب گردی و غیره را داشته و به اجرای برنامه های کامپیوتری قوی مانند فوتوشاپ، کرل، اتوکد، محاسباتی و.. نیازی ندارند. این کامپیوترهای کوچک نیاز به درگاه های ارتباطی نظیر اتصال به شبکه، پرینتر، اسکنر و یو اس بی برای اتصال به شبکه و دستگاه های اداری هستند. از مینی پی سی های مناسب ادارات و سازمان ها و بانک ها می توان به NUC7CJYH و NUC8bels اشاره نمود.

 

مزایای مینی پی سی

در پاسخ به سوال مزایای مینی کامپیوتر چیست می توان به اندازه بسیار کوچک، طراحی زیبا و منحصر به فرد، کارایی بالا، مصرف بسیار کم برق نسبت کامپیوترهای شخصی، تنوع محصولات، قابلیت شخصی‌سازی و ارتقا، قابلیت حمل آسان، حرارت بسیار کم، عدم تولید آلودگی صوتی، تنوع پورت‌ها، نصب آسان در پشت مانیتور و تلویزیون، قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالای قطعات اشاره کرد.

همچنین از دیگر مزایای مینی پی سی و کاربردهای مینی کامپیوتر این است که به عنوان تین کلاینت یا کامپیوتر شخصی، هوشمند‌سازی سالن‌های کنفرانس، دکل‌های تصویر‌برداری راهنمایی و رانندگی، مانیتورینگ، تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر، کیوسک‌های دیجیتال، سیستم سرگرمی خانگی، گیمینگ و تدوین محتوا قابل استفاده است. خوب است بدانید که یکی از کاربرد های اساسی، استفاده از مینی کامپیوتر برای دوربین های مدار بسته است. که در مراکز دولتی و خصوصی و سازمان ها بسیار پر استفاده است.

مینی‌پی‌سی‌ های اینتل با هارد دیسک‌های متفاوت در برآورده کردن سرعت و ذخیره‌سازی، عملکرد قابل قبولی دارد تا به راحتی بتوانید آن را به هر دستگاه جانبی متصل کرده و داده‌های خود را با سرعت بالا منتقل کنید و با پشتیبانی از سه نمایشگر، می‌توانید در چند صفحه نمایش فعالیت خود را انجام دهید.

قیمت مینی پی سی

خرید مینی پی سی

برای خرید انواع مینی پی سی  می توانید به سایت همراه سیستم طلایه مراجعه نمایید. همکاران ما برای خرید مینی پی سی به شما مشاوره داده و کمک می نمایند تا با کمترین قیمت بیشترین کارایی را از سیستم مورد انتظار خود داشته باشید. همراه سیستم طلایه فروش مینی پی سی را با بهترین قیمت و برندهای اصلی و قطعات اورجینال به شما مشتریان گرامی ارائه خواهد داد. کارشناسان فروش ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای خرید مینی کیس های برند های مختلف با ما تماس بگیرید. شرکت همراه سیستم طلایه به عنوان گارانتی کننده اصلی و معتبر انواع مینی پی سی و کامپیوتر کوچک با داشتن مجوز های لازم از سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سامانه جامع گارانتی تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی همراه سیستم طلایه ارائه نموده و آرامش خیال مشتریان خود را تضمین می نماید.

کامپیوتر های کوچک موجود در بازار به دلیل تنوع فراوان دارای بازه قیمتی وسیعی هستند از این رو برای مقایسه قیمت مینی پی سی ها می توانید از فیلتر بازه قیمتی موجود بر روی سایت فروشگاه استفاده نموده و ارزان ترین مینی پی سی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید