مقالات

تفاوت مینی پی سی و پی سی معمولی

تفاوت مینی پی سی با پی سی

کامپیوترهای رومیزی کلاسیک تقریباً در هر خانه و اداره ای رایج است. به این دلیل که آنها قابل اعتماد و قدرتمند هستند، اما در عین حال فضای قابل توجهی را اشغال می کنند، که اگر فضای محدودی در خانه خود داشته باشید می تواند بسیار ناخوشایند باشد. شما می توانید یک کامپیوتر همه کاره برای جبران آن تهیه کنید، یا می توانید کامپیوتر کوچکی را انتخاب کنید که به طور عجیبی محبوب شده است.
برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک مینی کیس بهتر است یا کیس، ما در این وبلاگ به مقایسه و تفاوت مینی پی سی و کیس می پردازیم. اکنون این سوال پیش می آید که مینی پی سی چیست؟ احتمالاً می توانید حدس بزنید که نسبت به رایانه های معمولی کوچکتر است، اما آیا به همان اندازه قدرتمند است؟ و از نظر هزینه چگونه مقایسه می شود؟

 

مینی کامپیوتر چیست ؟

رایانه های شخصی کوچک که به عنوان مینی پی سی، مینی کامپیوتر،کامپیوتر کوچک یا رایانه های میان رده نیز شناخته می شوند، اساساً مانند رایانه های رومیزی معمولی هستند. آنها اکثر ویژگی ها و قابلیت های رایانه های شخصی رومیزی را دارند، اما در مقایسه با آنها کوچکتر هستند! این اندازه، ضمن صرفه جویی در فضا، مزایا و معایب خاصی را برای مینی کامپیوترها همراه دارد.

 

طرز کار مینی پی سی

مینی پی سی ها مانند هر کامپیوتر دیگری، دارای یک واحد پردازش مرکزی (CPU) و حافظه هستند، به این معنی که یک مینی پی سی تقریباً به همان روشی عمل می کند که یک کامپیوتر “استاندارد” انجام می دهد. آنها معمولاً همان قطعات رایانه را دارند اما چند تفاوت وجود دارد که اکنون توضیح خواهیم داد.

پردازنده بر اساس داده ها عملیات انجام می دهد. مینی رایانه های شخصی معمولاً از پردازنده های مبتنی بر ARM استفاده می کنند زیرا کوچک و کم مصرف هستند. پردازنده ARM یکی از خانواده CPU ها است که بر اساس معماری RISC ) کامپیوتر مجموعه دستورات کاهش یافته( توسعه یافته توسط Advanced RISC Machines (ARM) ساخته شده است.

 

حافظه

حافظه کامپیوتر شما داده ها را ذخیره می کند. دو نوع حافظه وجود دارد، به حافظه فقط خواندنی ROM و به حافظه با دسترسی تصادفی RAM گفته می شود.  ROMرا نمی توان تغییر داد، در حالی که RAM می تواند تغییر کاربری دهد. همه کامپیوترها به نوعی از حافظه نیاز دارند تا به آنها کمک کند که بهترین عملکرد را ارائه دهند.

ذخیره­ سازی

کامپیوترهای کوچک معمولاً از حافظه فلش برای نگهداری اطلاعات استفاده می کنند و به آنها اجازه می دهد کوچک و فشرده بمانند.

 

سیستم عامل

سیستم عامل پلتفرمی است که برای اجرای برنامه های دیگر استفاده می شود. سیستم عامل یک مینی کامپیوتر بسته به منابع سخت افزاری آنها متفاوت خواهد بود.

 

پورت های کامپیوتر

پورت های کامپیوتر امکان اتصال دستگاه های دیگر مانند مانیتور، کیبورد و غیره را می دهند. بسته به مدل مینی پی سی، ممکن است USB یا HDMI، خروجی RCA-video و حتی جک صدا نیز داشته باشد!

 

تفاوت مینی پی سی با پی سی معمولی

اکنون شما با توجه به مطالبی که در بالا خواندید، تا حدودی می دانید که داخل یک کامپیوتر کوچک چیست. این سوال پیش می آید که چه چیزی در آنها گنجانده نشده است؟ همانطور که ممکن است حدس بزنید، اندازه یک مینی پی سی نشاندهنده این است که نمی تواند همه اجزای سنتی که در پی سی قرار دارد را در کیس خود جای دهد.

 

سیستم های خنک کننده

همه کامپیوترها به یک سیستم خنک کننده خوب نیاز دارند. متأسفانه، اندازه یک مینی کامپیوتر مانع از نصب فن های معمولی در آنها می شود. این ممکن است در مقطعی به مشکل تبدیل شود زیرا محاسبات، گرمای زیادی تولید می کند. با این حال، اگر در مورد این مسئله نگران هستید، همیشه می توانید یک فن اضافی را به مینی کامپیوتر شخصی خود اضافه کنید تا خیالتان راحت باشد.

 

رابط فیزیکی

به طور طبیعی، همراه یک مینی کامپیوتر، صفحه نمایش، صفحه کلید یا ماوس وجود ندارد. بنابراین، این چیزی است که باید برای آنها هزینه اضافی بپردازید. برخی از مینی پی سی ها از بلوتوث پشتیبانی می کنند. اگر نه، همیشه می‌توانید با استفاده از درگاه‌های USB متصل شوید.

ظرفیت صرفه جویی در انرژی

علاوه بر این، یک کامپیوتر کوچک می تواند به هدف شما برای صرفه جویی در انرژی نیز کمک کند. در مقایسه با یک دسکتاپ معمولی، مینی پی سی به طور قابل توجهی مقرون به صرفه هستند و نسبت به دسکتاپ های معمولی انرژی کمتری مصرف می کنند، حتی زمانی که ظرفیت کامل دارند. هنگامی که یک کامپیوتر رومیزی کوچک در بالاترین سطح مصرف انرژی خود قرار دارد، صرفاً حداکثر ۶۵ وات مصرف می کند. این ممکن است تصمیم شما را در هنگام خرید تحت تاثیر قرار ندهد، اما اینکه بدانید که تلاش خود را برای نجات سیاره زمین انجام می‌دهید و در عین حال کمی در قبض برق‌تان صرفه‌جویی می‌کنید، رضایت‌بخش است.

 

تعدیل هزینه

یکی دیگر از مزایای مهمی که هنگام خرید یک کامپیوتر کوچک با آن مواجه خواهید شد این است که این نوع کامپیوتر قیمت نسبتا پایینی دارد، به خصوص اگر بخواهید قیمت تمام شده آن را با قیمت تمام شده یک دسکتاپ یا لپ تاپ معمولی مقایسه کنید. البته، این بدان معناست که شما به برخی از عملکردهای پیچیده تر که یک دسکتاپ می تواند ارائه دهد دسترسی نخواهید داشت، اما همچنان می توانید کیفیت مورد نیاز خود را دریافت کنید. در مجموع و به بیان ساده، یک مینی پی سی بسیار مقرون به صرفه است.

صدای سیستم

یک مینی پی سی انرژی کمتری مصرف می کند و بنابراین نیاز به خنک کننده کمتری دارد. این بدان معناست که بسیاری از مینی پی سی ها نیازی به فن ندارند یا فن ندارند. برخی از مدل ها از درایو دیسک نوری استفاده نمی کنند و از درایو حالت جامد استفاده می کنند، به این معنی که آنها تقریبا بی صدا هستند.

 

تطبیق پذیری

و در آخر اینکه مینی پی سی ها نیز تطبیق پذیری بالایی دارند. شما می توانید هر زمان که نیاز داشته باشید قطعات داخل یک مینی پی سی را تغییر دهید و این بستگی به شما دارد که از کدام مانیتور می خواهید با آن استفاده کنید. می توانید از صفحه تلویزیون و یا مانیتور رایانه استفاده کنید.   کارت گرافیک
جای تعجب نیست که مینی پی سی ها فاقد کارت گرافیک هستند. به دلیل اندازه کوچک آنها، فضای زیادی برای کنترل گرمای کامپیوتر وجود ندارد و بنابراین، بسیاری از مینی پی سی ها به جای گرافیک اختصاصی، دارای گرافیک یکپارچه هستند.

در نهایت، در حالی که یک مینی پی سی قابل حمل است، شما همچنان برای استفاده از آنها به تمام تجهیزات جانبی مرتبط با آنها نیاز دارید، که در مقایسه با یک رایانه معمولی یا لپ تاپ استاندارد، وسایل حمل را افزایش می دهد.

 

 

آیا مینی کامپیوتر ها خوب هستند؟

اینکه یک مینی پی سی خوب است یا نه به نیاز شما بستگی دارد. برای خانه، محل کار و تحصیل، تقریباً همه مینی کامپیوتر های شخصی موجود در بازار به اندازه کافی خوب هستند تا کارهای اساسی مانند مرور رسانه‌های اجتماعی، پاسخ دادن به ایمیل‌ها و شرکت در کلاس‌های آنلاین را انجام دهند.
اگر یک گیمر معمولی هستید، لازم نیست برای خرید یک لپ تاپ بازی یا رایانه شخصی گیمینگ هزینه گزافی کنید. می توانید یک کامپیوتر کوچک خریداری کنید و سپس قطعات را در صورت نیاز ارتقا دهید!

با این حال، اگر شما یک گیمر اختصاصی هستید که می‌خواهید جدیدترین بازی‌های تریپل A را با تنظیمات بالا بازی کنید، یک مینی پی سی معمولی برای شما مناسب نیست. برای آن، به یک مینی کیس گیمینگ نیاز دارید.

 

 خرید مینی پی سی در همراه سیستم طلایه

مینی پی سی ها امروزه بسیار جذاب تر از گذشته هستند. در حالی که یک رایانه رومیزی به شما قدرت زیادی می دهد و قابل ارتقا است، ولی فضای بیشتری را اشغال می کند. یک مینی پی سی آنقدر قدرتمند نیست و به طور کلی نمی توان آن را ارتقا داد، اما بسیار قابل حمل هستند و فقط برای کارهای روزمره هستند. تصمیم با شماست!
اگر آماده خرید اولین مینی پی سی شخصی خود هستید یا اگر می خواهید مینی کامپیوتر موجود را ارتقا دهید، می توانید هر آنچه را که نیاز دارید را در فروشگاه همراه سیستم طلایه پیدا کنید. از افزایش حافظه رم گرفته تا هارد اکسترنال، می توانید دقیقا همان چیزی را که نیاز دارید خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید