مقالات

مینی پی سی صنعتی چیست ؟

مینی پی سی صنعت چیست

در مقاله فوق سعی شده به مینی کامپیوتر­ها و به خصوص مینی پی سی صنعتی بپردازیم. شرایط اجتماعی به سمتی پیش رفته است که اکثرا می‌­بایست در محیط‌­های اداری، صنعتی و خانگی از رایانه استفاده کرد. استفاده از مینی کامپیوتر­ها مشکلاتی نظیر کمبود جا را برای کاربران سهل و آسان کرده است. در ابتدا به این اشاره می­‌کنیم که مینی پی سی چیست و سپس در خصوص ویژگی­‌های مینی پی سی صنعتی می­‌پردازیم.


مینی پی سی چیست ؟

مینی پی سی­‌ها نوعی کامپیوتر­‌هایی هستند که با وجود اندازه کوچکتر،  تقریبا همه ویژگی‌­های یک کامپیوتر بزرگ را دارند. همین خصوصیت فیزیکی مینی پی سی‌­ها باعث شد تا استفاده از آنها در ادارات، کارخانه­‌ها و منازل افزایش یابد. مینی کامپیوتر­‌ها هر اندازه هم که ضعیف باشند، مانند کامپیوتر عمل می­‌کنند و استفاده از آنها باعث صرفه جویی در مصرف برق و انرژی نیز می­شود.

 

مینی پی سی صنعتی و کاربرد آن

یکی از پر کاربرد ترین انواع مینی پی سی‌­ها در صنایع و اداره‌­ها، مینی پی سی‌­های صنعتی هستند. مدل فن دار این مینی کامپیوتر­ها قدرت بالایی دارند و با کامپیوتر­های بزرگ تفاوتی نمی‌­کند و برای کارهای روزمره در ادارات مورد استفاده قرار می­‌گیرند.  مدل فن لس( بدون فن) مینی پی سی­‌های صنعتی به دلیل بی صدا بودن­‌شان بیشتر در محیط­‌های آرام مانند بیمارستا­ن‌­ها و صنایع دارای شیفت کاری شب استفاده می­شوند .

هم چنین به دلیل اینکه این نوع مینی پی سی­‌ها فاقد فن هستند برای استفاده طولانی در محیط‌­های پر گرد و غبار کارخانجات نیز مناسب می‌­باشند. همینطور مصرف برق پایین، طراحی متنوع، وزن کم، اشغال جای کم از جمله ویژگی هایی ست که باعث استفاده روزافزون از این دستگاه ها در فضاهای مختلف کاری و زندگی شخصی افراد جامعه شده است.

مینی کامپیوتر صنعتی

بیشترین مشتریان و مصرف کنندگان این شبکه­‌ها، بانک‌­ها ، کتابخانه‌­ها، پمپ بنزین­‌ها، آژانس­‌های هواپیمای و مراکزی هستند که دارای شعب مختلف هستند. امروزه یکی از مخاطبان اصلی این تجهیزات مدارس هستند.

یکی از مهم ترین کاربردهای مینی پی سی صنعتی در اتوماسیون است.در عصر امروز با پیشرفت تکنولوژی حجم بسیاری از عملیات کنترل فرآیند در کارخانه‌­های صنعتی بصورت اتوماسیون انجام می­شود. در کارخانه­‌ها نیز اپراتور­ها برای کنترل فرآیند تولید از مینی کامپیوتر­ها استفاده می­کنند تا اگر مشکلی در هر قسمتی از فرآیند بوجود آمد، سریع آن را تشخیص داده و براساس دانش و تجربه خود آن را رفع کنند.

مینی کامپیوتر­های صنعتی همچنین برای مدیریت داده ها در صنایع مورد مصرف قرار می­‌گیرند بطوریکه می­‌توانند هر عملی را با داده‌­هایی که اپراتور به آنها می‌دهد همچون بازیابی و یا تولید داده را انجام دهند. در واقع مینی کامپیوتر در اتوماسیون به عنوان یک رابط بین پردازنده و اپراتور ( که فردی متخصص است ) عمل می­‌کند. از دیگر مزایای استفاده از مینی پی سی در اتوماسیون می‌­توان به پردازش معاملات تجاری-کاربردی و انجام محاسبات مهندسی و علمی اشاره کرد.

 

مشخصات مینی پی سی صنعتی

مینی کامپیوترهای صنعتی علاوه بر پورت‌­های ثابتی که بر روی اغلب مینی پی سی­‌ها وجود دارد، دارای پورت های مخصوص دیگری هستند. یکی پورت  com  است که یکی از پراستفاده‌­ترین ارتباطات خارجی کامپیوتر­ها و مینی کامپیوتر­ها ست.این پورت‌­ها امکان اتصال ماوس، کیبورد و مودم­‌ها را به کاربر می­‌دهد.و هم چنین توانایی اتصال به انواع اسنکر­ها و دستگاه‌­های چاپی را نیز دارا هستند.

از مهم­ترین کاربرد­های پورت کام توانایی اتصال سیستم‌ها و طراحی شبکه جهت انتقال داده‌ها در حجم بالا است . اما در حال حاضر پورت USB به دلیل سرعت انتقال داده بسیار بالا و قدرت بیشتر جایگزین پورت com شده است.درگاه سریال( Serial )  همچون درگاه com برای اتصال انواع دستگاه‌های ورودی مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که این درگاه مخصوص ارتباط با مودم‌ها طراحی شده است. این پورت در حال حاضر کاربرد عمومی ندارد و درگاه USB جایگزین آن شده است.

مینی پی سی صنعتی

همچنین به دلیل استفاده از این تجهیزات در کارخانه‌­های صنعتی، نیاز است که این دستگاه‌­ها استاندارد­هایی از جمله کار در رطوبت و دمای بسیار بالا و پایین و … که مختص شرایط ویژه در کارگاه ها و کارخانجات است را بگذرانند.
همین موضوع باعث ساخت فیزیکی بسیار قوی این نوع مینی پی سی­‌ها در مقایسه با دیگر مینی پی سی­‌ها شده است بطوریکه می­‌تواند در برابر ضربه­‌های ناگهانی و لرزش­‌های شدید مقاوم باشند.

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده و تجربه بسیاری از کارکنان در صنایع مختلف، جایگزین کردن مینی پی سی­‌های صنعتی به جای کامپیوتر­های بزرگ بسیار بهتر و به صرفه‌­تر است.

در  همه محیط‌­ها، مینی پی سی­‌ها با فضای کمی که اشغال می­کنند آزادی عمل بیشتری را برای کاربر فراهم می­‌آورند. در نهایت به این نکته توجه فرمایید که خرید خود را از فروشگاه و برندی معتبر انجام دهید تا بتوانید از مزایای آن  بهره مند شوید. شرکت همراه سیستم طلایه محصولات خود از جمله مینی پی سی صنعتی را با خدماتی ویژه همچون مشاوره رایگان ، گارانتی اصلی کالا و خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارایه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید