مقالات

بررسی تفاوت نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل

تفاوت مینی پی سی نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل

مینی پی سی یا مینی کامپیوتر به سیستم های کامپیوتری با ابعاد بسیار کوچکی اطلاق می شود که توانایی برابر با کامپیوتر های دسکتاپ معمولی داشته اما اندازه آن ها بسیار کوچکتر و درگاه های ارتباطی بیشتری دارند. در این بین مینی پی سی های اینتل از بهترین برندهای مینی کامپیوتر بوده که به واسطه سی پی یو های قدرتمند اینتل دارای سخت افزاری قوی و کارایی بالایی است. مینی پی سی های نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل با داشتن کارت گرافیک قوی تمامی نیاز های کاری شما را برطرف می سازد. تفاوت نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل در نگاه اول مربوط به نسل سی پی یو این مینی پی سی است. پردازنده مرکزی بکار رفته در نسل ۱۱ نسبت به نسل ۱۰ اینتل دارای سرعت پردازش بالاتر بوده و از لحاظ مصرف انرژی و دیگر موارد بهینه تر شده است. از آنجایی که مینی پی سی های سری NUC10 و  NUC11 اینتل دارای گرافیک غیر قابل ارتقا (آنبرد) است. نسل ۱۱ از لحاظ قدرت پردازش گرافیکی ارتقا پیدا کرده است. گرافیک Intel Iris Graphic مینی پی سی نسل ۱۱ اینتل بخوبی از پس کارهای گرافیکی شما برخواهد آمد. با استفاده از پردازنده نسل ۱۱ اینتل و کارت گرافیک ارتقا یافته، این مینی پی سی از پورتDisplay Port و Thunderbolt™ ۳ برای خروجی تصویری با کیفیت ۴K و ۸K بهره می برد. پورت HDMI تعبیه شده در این دستگاه نیز تصویر و صوت را به صورت همزمان و با بهترین کیفیت روی مانیتور و یا تلویزیون انتقال می دهد. ذکر این موضوع اهمیت دارد که تمامی پورت های تصویری این مینی پی سی قابلیت ارائه تصویر به صورت همزمان را دارا می باشد. این قابلیت برای افرادی که نیاز به خروجی گرفتن همزمان روی چند مانیتور و یا تلویزیون را دارند بسیار قابل اهمیت است.

nuc11-pah-i7i5i3

با استفاده همزمان از دو پورت Thunderbolt™ ۳، یک پورت پورتDisplay Port  و یک پورت HDMI شما قادر خواهید بود تا ۴ تصویر همزمان را روی مانیتور و یا هر صفحه نمایش دیگری داشته باشید. مینی پی سی نسل ۱۰ نیز دارای پورت اتصال HDMI 2.0 و پورت تاندربولت ۳ و یک تبدیل تایپ سی برای اتصال به صفحه نمایش بوده و قابلیت اتصال ۳ مانیتور ۴K به صورت همزمان و با نرخ ۶۰ هرتز است.

 

اگر علاقه مندید که اطلاعات بیشتر و دقیق تری درباره مینی پی سی و انواع آن بدست آورید، مقاله مینی کامپیوتر چیست را از دست ندهید.

 

بررسی پردازنده مینی پی سی اینتل نسل ۱۰ با نسل ۱۱

نسل ۱۱ مینی پی سی اینتل همانند نسل قبلی خود با سه سری سی پی یو i3، i5 و i7 به بازار عرضه شده است.

مینی پی سی نسل ۱۱ مدل Core i3 از پردازنده ۱۱۱۵G4 با فرکانس پایه ۱.۷۰ GHz و فرکانس توربو ۴.۱۰ GHz و ۶ مگابایت حافظه کش بهره می برد. در حالی که مینی پی سی نسل ۱۰ مدل Core i3 دارای پردازنده ۱۰۱۱۰U با فرکانس پایه ۲.۱۰ GHz و فرکانس توربو ۴.۱۰ GHz و ۴ مگابایت حافظه کش است. مینی پی سی نسل ۱۱ مدل Core i5 از پردازنده ۱۱۳۵G7 با فرکانس پایه ۲.۴۰ GHz و فرکانس توربو ۴.۲۰ GHz و ۸ مگابایت حافظه کش بهره می برد. در حالی که مینی پی سی نسل ۱۰ مدل Core i5 دارای پردازنده ۱۰۲۱۰U با فرکانس پایه ۲.۱۰ GHz و فرکانس توربو ۴.۲۰ GHz و ۶ مگابایت حافظه کش است. مینی پی سی نسل ۱۱ مدل Core i7 از پردازنده ۱۱۶۵G7 با فرکانس پایه ۲.۸۰ GHz و فرکانس توربو ۴.۷۰ GHz و ۱۲ مگابایت حافظه کش بهره می برد. در حالی که مینی پی سی نسل ۱۰ مدل Core i7 دارای پردازنده ۱۰۱۷۰U با فرکانس پایه ۲.۸۰ GHz و فرکانس توربو ۴.۷۰ GHz و ۱۲ مگابایت حافظه کش است.

ابعاد مینی پی سی تفاوت نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل

ابعاد مینی کامپیوتر اینتل نسل ۱۱، با ابعاد مینی پی سی اینتل نسل ۱۰ فرقی نداشته و هر دو فقط به اندازه کف دست بوده و   ۱۱۷میلی متر x 112میلی متر x 51 میلی متر  فضا نیاز دارد. ابعاد داخلی مادربرد ۴ x 4 اینچ UCFF است. در این مینی پی سی ها از پاور خبری نبوده و این مینی کامپیوترها از آداپتور ۱۹ ولت تغذیه می کند. که ابعاد آداپتور آن ها بسته به مدل و نوع پردازنده متفاوت است.

nuc10-fnh-i3-i5

میزان صدای فن و دمای داخلی

با افزایش قدرت پردازنده دمای ایجاد شده دورن سیستم نیز افزایش پیدا میکند اما هر دو نسل ۱۱ و ۱۰ از مینی پی سی اینتل بخوبی دمای درونی دستگاه را کنترل کرده و از صدمه به برد و پردازنده جلوگیری می کند. به طور کلی فن یا خنک کننده این دستگاه ها بدون صدا بوده و حتی در مکان های بسیار ساکت هم صدایی به گوش شما نخواهد رسید. اما در مواردی که در حال پردازش سنگین یا بازی باشید ممکن است فن برای خنک نگه داشتن دستگاه با سرعت بیشتری چرخیده و صدای بلندتری تولید کند. که البته میزان صدای تولید شده از حد استانداردی بیشتر نخواهد بود.

طبق آزمایش های انجام شده در دمای اتاق ۲۵ درجه سانتیگراد، دمای بیکار در حدود ۳ درجه سانتیگراد است، در حالی که ویندوز ۱۰ را اجرا می کنید و برنامه ها یا بازی ها را اجرا نمی کنید، نزدیک به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد. هنگام باز کردن برنامه های اصلی و هنگام بارگیری برنامه های سنگین مانند ویرایش ویدئو یا بازی کردن این دما تا ۷۰ درجه سانتیگراد حرکت می کند، اما همچنان می تواند از نرم افزار Intel NUC برای تنظیم سرعت فن استفاده کنید.

مقایسه مقدار و نوع حافظه داخلی پشتیبانی شده در کامپیوتر کوچک نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل

مقدار حافظه پشتیبانی شده در هر دو نسل کامپیوتر کوچک اینتل ۱۰ و ۱۱ یکسان بوده و بسته به مدل دستگاه دارد. نوع حافظه پشتیبانی شده نیز در هر دو نسل یکسان است و هردو مینی پی سی نسل ۱۱ و مینی پی سی نسل ۱۰ از حافظه های HDD و SSD ساتا ۲.۵ اینچ و M.2 NVMe پشتیبانی می کنند. همچنین NUC 11 از M.2 PCIe Gen4 x4 پشتیبانی می کند.

SSD-2.5-32G-64G-kingspec-ACSC-series

مقایسه مقدار و نوع رم پشتیبانی شده در مینی پی سی نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل

مینی کامپیوتر اینتل نسل ۱۰ از ۶۴ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می کند که این مقدار در کامپیوتر کوچک اینتل نسل ۱۱ اینتل نیز همچنان ۶۴ گیگابایت است. اما کامپیوتر کوچک اینتل نسل ۱۰ از رم DDR4 2666 پیشتیانی کرده، در صورتی که کامپیوتر کوچک اینتل نسل ۱۱ از رم DDR4 3200 پشتیبانی می کند. در هر دو نسل دو اسلات RAM SODIMM یا نوت بوک برای رم وجود دارد.

درگاه های ارتباطی در مینی کامپیوتر نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل

تمام پورت هایی که برای مینی پی سی لازم و ضروری است در این دستگاه وجود دارد که می توان به Thunderbolt ، USB Type-A ، USB Type-C و پورت شبکه و وایرلس و بلوتوث اشاره کرد. بسته به نسخه ای که تهیه می کنید تعداد و جایگاه های این درگاه های ارتباطی ممکن است تغییر کند.

106-2-600x317

مینی پی سی ها جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای دسکتاپ هستند و اغلب نباید انتظار انجام کارهای سنگین و گرافیکی را از آن ها داشت. اما نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل بسیار قدرتمند هستند و می توانند گزینه مناسبی برای انواع بازی های کامپیوتری، تدوین، تولید محتوای ویدئویی و .. باشند. ابعاد این دستگاه ها به قدری کوچک است که می توانید آن را در هر جای منزل یا محل کار یا پشت مانیتور یا به دیوار متصل کنید. به طور کلی از ویژگی های مینی پی سی نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل می تواند به اتصال سریع، گرافیک عالی و همه جانبه، منعطف بودن اشاره کرد. طراحی زیبا و منحصر بفرد این کامپیوترها یکی دیگر از مزایای آن‌ها بشمار می‌رود. ابعاد بسیار کوچک مینی کامپیوترهای اینتل هم حمل و نقل آن‌ها را ساده‌تر می‌کند هم باعث می‌شود بطور طبیعی وزن کمتری داشته باشند. این دستگاه از ابعاد کوچکی نیز برخوردار است گزینه مناسبی برای کاربرد خانگی و اداری محسوب می شود که عملکرد بسیار بالایی دارد. به نحوی که شما می توانید از آن برای انجام تمام بازی های آنلاین، استریم فیلم و انواع موزیک استفاده کنید. برای مشاوره و خرید مینی پی سی با کارشناسان همراه سیستم طلایه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید