مقالات

تین کلاینت چیست؟مزایا،کاربرد و روش استفاده از تین کلاینت

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یک مدل محاسباتی دسکتاپ مجازی است که به جای منابع رایانه بر روی منابع ذخیره شده در سرور مرکزی اجرا می شود. معمولاً تین کلاینت‌ها به شکل دستگاه‌های محاسباتی کم‌هزینه هستند که برای محاسبات به شدت به سرور متکی هستند.
تین کلاینت ها با اتصال از راه دور به یک محیط محاسباتی مبتنی بر سرور، جایی که اکثر برنامه ها، داده های حساس و حافظه ذخیره می شوند کار می کنند. تین کلاینت ها همچنین می توانند به سرورهای مبتنی بر فضای ابری متصل شوند. در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر تین کلاینت جایگزین موثری برای کامپیوتر شخصی (PC) است.برای آشنایی بیشتر در خصوص مزایا و کاربرد های تین کلاینت و نیز برای اینکه بدانید روش استفاده از تین کلاینت چیست تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه تین کلاینت چیست؟

اولین تین کلاینت ها به موازات ظهور فناوری مین فریم طراحی شدند. و در طول سال ها از طریق گروه‌های مختلفی عرضه شد: اسلیم کلاینت در دهه ۶۰، لین کلاینت در دوران رونق بزرگ رایانه‌های شخصی در دهه ۸۰ و تین کلاینت در دهه ۹۰. اصطلاح «تین کلاینت» در سال ۱۹۹۳ توسط تیم نگریس که در آن زمان مسئول فعالیت‌های بازاریابی محصول برای اوراکل بود، معرفی شد، و در حالیکه که اوراکل می‌خواست از محصولات دسکتاپ محور مایکروسافت مانند رایانه شخصی کناره‌گیری کند.

در واقع از دهه ۹۰ به بعد، تین کلاینت ها بطور چشمگیری به عنوان جایگزینی برای رایانه شخصی در مشاغل مختلف مطرح می شدند. این تکامل از پیچیدگی روزافزون برای مدیریت ایستگاه‌های کاری فردی یک به یک برای نصب سیستم عامل و به‌روزرسانی نرم‌افزار ناشی می‌شود. مدیران و مدیران فناوری اطلاعات شروع به دیدن مزایای اتصال دستگاه ها به یکدیگر برای ایجاد سیستم های محاسباتی پویا کردند.

مزایای تین کلاینت

مزایای تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت ها دارای چندین مزیت هستند، از جمله:

۱.کاهش هزینه

استفاده از تین کلاینت مقرون به صرفه تر از رایانه های شخصی معمولی است. از آنجایی که بخش زیادی از آن در سمت سرور متمرکز است، محاسبات تین کلاینت می تواند هزینه های پشتیبانی فناوری اطلاعات و صدور مجوز را کاهش دهد.

۲.افزایش امنیت

امنیت را می توان با استفاده از تین کلاینت ها بهبود بخشید زیرا تین کلاینت خود توسط سرور محدود شده است. تین کلاینت‌ها نمی‌توانند نرم‌افزارهای غیرمجاز را اجرا کنند و داده‌ها را نمی‌توان در جایی به جز سرور کپی یا ذخیره کرد. نظارت و مدیریت سیستم بر اساس مکان سرور متمرکز آسان تر است.

۳.مدیریت کارآمد تر

تین کلاینت‌ها همچنین می‌توانند ساده‌تر مدیریت شوند، زیرا ارتقاء، سیاست‌های امنیتی و موارد دیگر را می‌توان در مرکز داده به جای دستگاه‌های نقطه پایانی مدیریت کرد. این منجر به خرابی کمتر، افزایش بهره وری در بین کارکنان فناوری اطلاعات و همچنین کاربران دستگاه پایانی می شود.

 

تین کلاینت برای چه مواردی استفاده می شود؟

تین کلاینت برای مجازی سازی دسکتاپ، خدمات اشتراکی یا محاسبات مبتنی بر مرورگر استفاده می شود. با راه اندازی دسکتاپ مجازی (از جمله جاهایی که هر کاربر یک دسکتاپ راه دور دارد) هر دسکتاپ جداگانه در یک ماشین مجازی قرار می گیرد، که به سادگی یک پارتیشن در داخل یک سرور متمرکز است. NComputing یک راه حل محبوب در مجازی سازی دسکتاپ در بین کاربران است. چندین پارتیشن در کنار هم وجود دارند و هر کدام به یک کاربر متفاوت خدمت می کنند. هر یک از این کاربران، برنامه ها و سیستم عامل خاص خود را دارند، مشابه زمانی که از یک کامپیوتر معمولی استفاده می کنند.

کاربرد تین کلاینت

تفاوت این است که این منابع به جای اینکه در دستگاه های جداگانه قرار گیرد، روی سرور مرکزی قرار می گیرند. علاوه بر این، تا زمانی که یک دستگاه می‌تواند به سرور متصل شود، می‌تواند از منابعی که بر روی آن اجرا می‌شود استفاده کند.هنگامی که سرویس های ترمینال به اشتراک گذاشته می شوند، کاربران در ایستگاه های مختلف تین کلاینت می توانند از سیستم عامل و برنامه های مشابه استفاده کنند زیرا برنامه ها از یک سرور مرکزی اجرا می شوند. کاربران در کارهایی که می توانند انجام دهند محدود هستند.

زیرا تمام فعالیت ها باید توسط بخش فناوری اطلاعات تایید شود. این می تواند به نفع سازمان باشد، زیرا فعالیت کاربر می تواند به استفاده از برنامه های خاص، ایمن یا محافظت شده محدود شود.با معماری مبتنی بر مرورگر، عملکردهای مرتبط با برنامه یک دستگاه به جای استفاده از سرور راه دور، در یک مرورگر اجرا می‌شوند. در حالی که پردازش داده در خود تین کلاینت اتفاق می افتد، نرم افزار و داده ها باید از طریق اتصال به شبکه قابل دسترسی باشند.

 
روش استفاده از تین کلاینت

سه راه برای استفاده از تین کلاینت وجود دارد: خدمات اشتراکی، مجازی سازی دسکتاپ یا مبتنی بر مرورگر.

با خدمات ترمینال مشترک، همه کاربران در ایستگاه های تین کلاینت از یک سیستم عامل و برنامه های کاربردی مبتنی بر سرور استفاده می کنند. کاربران تین کلاینت سرویس های مشترک به انجام کارهای ساده در دستگاه خود مانند ایجاد پوشه ها و همچنین اجرای برنامه های مورد تایید فناوری اطلاعات محدود می شوند.

مجازی سازی دسکتاپ یا پردازش UI به این معنی است که هر دسکتاپ در یک ماشین مجازی زندگی می کند که از ماشین های مجازی دیگر در سرور جدا شده است. سیستم عامل و برنامه ‌ها منابع مشترک نیستند اما هنوز از نظر فیزیکی روی یک سرور راه دور زندگی می‌کنند. این منابع مجازی شده از هر دستگاهی که قادر به اتصال به سرور باشد قابل دسترسی است.

روش استفاده از تین کلاینت

رویکرد مبتنی بر مرورگر برای استفاده از تین کلاینت ها به این معنی است که یک دستگاه معمولی متصل به اینترنت، عملکردهای کاربردی خود را به جای سرور راه دور در یک مرورگر وب انجام می دهد. پردازش داده ها بر روی دستگاه تین کلاینت انجام می شود اما نرم افزار و داده ها از شبکه بازیابی می شوند.

Forcepoint Trusted Thin Client دسترسی ایمن به چندین شبکه حساس را امکان پذیر می کند و در عین حال ترکیبی قوی از امنیت، انعطاف پذیری، قابلیت استفاده و کاهش هزینه کل مالکیت را ارائه می دهد. این از دو جزء تشکیل شده است: کنسول توزیع و نرم افزار مشتری.

کنسول توزیع از سیستم عامل لینوکس Red Hat Enterprise با لینوکس پیشرفته امنیتی استفاده می کند تا کنترل های امنیتی را فراهم کند و جداسازی شبکه/داده های لازم را حفظ کند. نرم افزار مشتری با کنسول توزیع ارتباط برقرار می کند تا دسترسی ایمن و همزمان به شبکه ها، برنامه ها و داده های مجاز را فراهم کند.

شرکت همراه سیستم طلایه به عنوان گارانتی کننده اصلی و معتبر انواع مینی پی سی و تین کلاینت و زیروکلاینت با داشتن مجوز های لازم از سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سامانه جامع گارانتی تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی همراه سیستم طلایه ارائه نموده و آرامش خیال مشتریان خود را تضمین می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید