لپ تاپ, مقالات

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کنیم ؟

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه باید کرد؟

یک لحظه تصور کنید: شما در حال کار با لپ‌تاپ خود هستید، تشنه تان می شود و همچنان که به صفحه نمایش لپ تاپ خود نگاه می کنید، به دنبال یک لیوان آب یا فنجان قهوه روی میز کار خود هستید که ناگهان نفس تان در سینه حبس می شود و شد آنچه نباید میشد!
لیوانی که در کنار لپ تاپ قرار داشت واژگون می‌شود و صفحه نمایش و صفحه‌کلید شما خیس می‌شود. نگران نباشید، اگر مایع روی لپ‌تاپ شما ریخت، این به معنای پایان عمر دستگاه شما نیست. اگر سرعت عمل داشته باشید می‌توانید بعد از ریختن آب روی لپ تاپ ، با انجام یک سری کار های ساده، لپ تاپ خود را نجات دهید. در این مقاله به شما خواهیم گفت زمانی که آب روی لپ تاپ تان ریخت، برای جلوگیری از تبدیل شدن یک نشت کوچک به یک مشکل بزرگ چه اقداماتی لازم است انجام دهید.

اقدامات لازم بعد از ریختن آب روی لپ تاپ

در ادامه به شرح مفصل اقداماتی که باید در صورت پاشیدن یا ریختن آب یا هر نوع مایعی روی لپ‌تاپ خود انجام دهید، می پردازیم.

1. لپ تاپ خود را خاموش کنید

اگر آب روی صفحه کلید یا صفحه نمایش لپ تاپ شما ریخت، اولین و مهم ترین کاری که فورا باید انجام دهید این است که دستگاه خود را خاموش کنید. و شارژر لپ تاپ خود را از برق بکشید، سپس دکمه پاور را به مدت 5 ثانیه یا بیشتر نگه دارید تا به طور کامل خاموش شود. منتظر نباشید تا لپ تاپ خود به خود خاموش شود، زیرا روشن ماندن آن در حالی که خیس است می تواند باعث اتصال کوتاه یا آسیب جدی شود. همچنین مراقب باشید با لباس و یا دست خیس خود، شارژر لپ‌تاپ را از برق نکشید، زیرا ممکن است برق گرفتگی به خودتان وارد شود.

اقدامات لازم بعد از خیس شدن لپ تاپ

در عوض، سوئیچ یا قطع کننده مدار را برای پریز برقی که دستگاه خود را به آن وصل کرده اید پیدا کنید، سپس آن را در آنجا خاموش کنید.

 

2. باتری را بردارید

بعد از اینکه لپ تاپ خود را خاموش کردید، سعی کنید باتری را خارج کنید. در اینجا می توانید به این صورت عمل کنید:
لپ تاپ خود را برگردانید تا پایین آن رو به بالا باشد. پس از باز کردن قاب لپ تاپ، قفل باتری را پیدا کنید. سوئیچ قفل را به طرف مقابل بلغزانید و آن را نگه دارید تا باتری آزاد شود. اگر باتری خیس باشد، احتمالاً آسیب دیده است و دیگر غیر قابل استفاده است و باید فورا آن را تعویض کنید. برخی از مدل‌های لپ‌تاپ برای دسترسی به باتری از شما می‌خواهند که پیچ پشتی را باز کنید. اگر این مورد در مورد لپ تاپ شما صدق می کند، پیشنهاد می شود با یک متخصص مشورت کنید.
به این مورد هم توجه داشته باشید که جداکردن و سرهم کردن قطعات وسایل الکتریکی نیازمند تخصص و تجربه کافی در این حوزه است؛ بنابراین توصیه می شود که اگر دانش کافی در این زمینه را ندارید، لپ تاپ خود را در اولین فرصت به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ حرفه ای و مطمئن برسانید.

 

3. تمام دستگاه های متصل را جدا کنید

سپس، هر درایو USB، دانگل یا لوازم جانبی مانند ماوس یا شارژر را از لپ تاپ خود جدا کنید.

 

4. لپ تاپ خود را خشک و خالی کنید

اگر مایعی روی لپ‌تاپ‌تان ریخت، مهم است که آن را تا حد امکان سریع و با احتیاط خشک کنید. ابتدا یک پارچه میکروفیبر بردارید تا مایع اضافی را از دستگاه خود پاک کنید و مطمئن شوید که صفحه کلید، دریچه ها، پد لمسی و پورت های USB را خشک کنید. این مرحله به نوع لپ‌تاپ شما و میزان آشنایی که با تعمیر وسایل الکترونیکی دارید بستگی دارد. اگر لپ تاپ شما اجازه می دهد، باتری را از پایین قاب خارج کنید. بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید دارای باتری‌های غیرقابل تعویض هستند، در این صورت باید از این مرحله صرفنظر کنید. اما اگر باتری قابل جابجایی است (معمولاً از طریق یک دکمه یا نوار لغزنده در پایین بدنه) لپ تاپ خود را وارونه کنید، آن را روی یک حوله یا پارچه میکروفیبر قرار دهید و اجازه دهید آب از آن خارج شود.به منظور خشک کردن و یا خارج کردن آب از لپ تاپ به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید و آن را در معرض آفتاب قرار ندهید. گرمای بیش از حد می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

اقدامات لازم هنگام ریختن آب روی لپ تاپ

اگر قاب لپ تاپ به راحتی جدا می شود، آن را باز کنید تا به اجزای داخلی مانند هارد دیسک،CPU و رم دسترسی پیدا کنید. در صورت امکان، اجزای داخلی را که به راحتی قابل جابجایی هستند با دقت جدا کرده و در کناری قرار دهید. هر یک از این اجزا را که می توانید به آنها دسترسی داشته باشید با احتیاط خشک کنید. همه این اجزا را کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند . این ممکن است چند روز طول بکشد. صبور باشید و قبل از اینکه لپ تاپ و تمام اجزای داخلی آن را دوباره سرهم کنید و دوباره روشن کنید، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده اند.

 

5. اجازه دهید یک متخصص لپ تاپ شما را بررسی کند

با همه مواردی که گفته شد، توصیه می شود، بعد از ریختن آب روی لپ تاپ قبل از اینکه لپ تاپ خود را دوباره روشن کنید، بهتر است که یک متخصص آن را سرویس کرده و آسیب آب خوردگی را بطور دقیق و فنی بررسی کند. و اگر دستگاه شما به درستی کار نکند، آنها می توانند به شما برای تصمیم گیری در مورد تعمیر یا تعویض آن کمک کنند. متخصصان ما در بخش تعمیرات لپ تاپ شرکت همراه سیستم طلایه قادر به تعمیر انواع لپ تاپ و گوشی موبایل و دیگر وسایل الترونیکی همچون مینی کامپیوتر، تین کلاینت و زیرو کلاینت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید