مقالات

تفاوت مینی پی سی و تین کلاینت

تفاوت تین کلاینت و مینی پی سی

در دنیای امروزی استفاده از کامپیوترها به جهت پیشبرد سریع و دقیق کارها گسترش یافته است. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی کیس و کامپیوتر های بزرگ جای خود را به مینی پی سی و تین کلاینت ها داده اند.  که تاکنون در زمینه‌های فراوانی موجب رضایت و منفعت کاربران شده‌اند. با افزایش مصرف کاربران و تولید گسترده انواع متنوع از این دستگاه­ها ، تشخیص تفاوت‌های مینی پی سی و تین کلاینت از هم کاربران را دچار خطا و اشتباه کرده است. بعنوان مثال هر دو دستگاه دارای ابعاد کوچک و وزن کم و قابل حمل هستند. لذا برای شناخت دقیق این دو دستگاه و تشخیص سریع آنها از همدیگر بهتر است که در ابتدا تعریف هر یک را جداگانه بدانیم و سپس به بررسی تفاوت مینی پی سی و تین کلاینت می پردازیم.


مینی پی سی چیست؟

امروزه یکی از کامپیوتر هایی که مناسب فضاهای کاری و خانگی کوچک است و در کنار ابعاد کم دارای مزیت های فراوانی است، مینی پی سی و یا مینی کامپیوتر نام دارند. انواع مختلفی از مینی پی سی در بازار موجود است که هر کدام با توجه به ویژگی ها و مشخصات خود، مشتری خاص خود را دارند. یکی از ویژگی هایی که باعث شده مینی کامپیوتر طرفداران زیادی پیدا کند این است که فضای بسیار کمتری نسبت به کامپیوتر های بزرگ اشغال می کند و هم چنین دارای سروصدای کمتری می باشند بطوریکه مینی پی سی های فن لس فاقد هرگونه صدا هستند.

به همین دلیل استفاده از این نوع مینی پی سی در بیمارستان ها و کتابخانه ها و بطور کلی در فضاهایی که نیازمند سکوت و آرامش است رواج دارد. مینی پی سی مانند یک کامپیوتر، دارای یک واحد پردازش مرکزی (CPU) و حافظه است، به این معنی که یک مینی پی سی اساساً به همان روشی عمل می کند که یک کامپیوتر بزرگ عمل می کند. برای خرید مینی پی سی باید توجه داشته باشید که نیازهای شما تعیین کننده انتخاب CPU شما خواهد بود. فقط با هر چیزی که خریداری می کنید، ابتدا باید نیازهای خود را بسنجید. اگر تمایل دارید مطالب بیشتری در مورد ویژگی ها و مزایا مینی پی سی بدانید، می توانید مقاله مینی کامپیوتر چیست را مطالعه نمایید.

مینی پی سی چیست ؟

ببینید که آیا شما یک کاربر سبک هستید که می خواهید از مینی رایانه شخصی خود برای ایمیل، مرور اینترنت استفاده کنید یا کاربر سنگینی هستید که قصد استفاده از آن را برای بازی یا رندر دارید؟ ما پیشنهاد می کنیم که اگر جزو کاربران سبک هستید از دستگاه های سبک تر مثل core i3 و اگر کاربر سنگین محسوب می شوید حداقل به سراغ core i5 دسکتاپ و بالاتر بروید!

 

تین کلاینت چیست؟

در پاسخ به سوال تین کلاینت چیست می توان گفت تین کلاینت کامپیوتری است که از منابعی که در داخل سرور مرکزی قرار گرفته اند، برخلاف هارد دیسک استفاده می کند. یک تین کلاینت به یک محیط مبتنی بر سرور متصل می شود که میزبان اکثر برنامه ها، حافظه و داده های حساس مورد نیاز کاربر است. تین کلاینت ها همچنین می توانند به سرورهای مبتنی بر فضای ابری متصل شوند. در بسیاری از موارد، یک تین کلاینت جایگزین بهتری برای کامپیوتر شخصی یا همان  PCاست. همچنین تین کلاینت می تواند یک راه حل برتر برای کارمندان در ادارات باشد، به ویژه به این دلیل که یک تیم فناوری اطلاعات را قادر می سازد تا یک زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) راه اندازی کند. با راه‌اندازی این سرویس، می‌توانید ایستگاه‌های کاری جدیدی را برای کارمندانی که از راه دور یا در داخل شرکت کار می‌کنند با هزینه کمتری نسبت به زمانی که به هر یک از آنها دسکتاپ جداگانه اختصاص میدادید، خریداری کنید.

تین کلاینت چیست

علاوه بر این، اگر از تین کلاینت ها به جای رایانه های شخصی معمولی استفاده شود، امنیت را می توان به خوبی افزایش داد. خود تین کلاینت ها قادر به اجرای نرم افزار نیستند مگر اینکه در سطح سرور مجاز باشند.این بدین معنی است که اگر سه کاربر به طور تصادفی دانلود سه نوع بدافزار مختلف را شروع کنند، همه آنها می توانند توسط یک فایروال که از سروری که هر تین کلاینت به آن متصل است و از آن محافظت می کند، مسدود شوند.

 

تفاوت مینی پی سی و تین کلاینت چیست؟

همانطور که می دانید مینی پی سی و تین کلاینت شباهت زیادی باهم دارند .ولی در عین حال تفاوت های کمی هم باهم ندارند. در ادامه به برخی از تفاوت های مینی پی سی و تین کلاینت اشاره شده است:

طول عمر: با اینکه مینی پی سی ها نسبت به PC دارای طول عمر بیشتری هستند اما در مقایسه با تین کلاینت ها اوضاع متفاوت است. معمولا تین کلاینت ها با جنس مرغوب شان از مینی کامپیوتر­ها ماندگار تر هستند. این طول عمر بیشتر به این دلیل است که تین کلاینت ها هیچ گونه قطعه مکانیکی در ساختار خود ندارند.

 مصرف انرژی: میزان انرژی و برق مصرفی جزو مهم ترین فرق مینی پی سی با تین کلاینت محسوب می شود. این دو دستگاه هر دو مصرف انرژی کمتری نسبت به کامپیوتر شخصی دارند. ولی در عین حال تین کلاینت ها برق و انرژی کمتری (حدود ۵ برابر کمتر) نسبت به مینی کامپیوتر ها مصرف می کنند.

ابعاد: تین کلاینت ها نسبت به مینی پی سی ها ابعاد کوچکتری دارند و فضای کمتری را اشغال می کنند. همین امر باعث استقبال بیشتر کاربران از تین کلاینت ها شده است.
سرعت پردازش: تین کلاینت ها بسته به نوع مدل و سخت افزار، نسبت به بعضی مینی کامپیوتر ها از سرعت پردازش بالاتری برخوردارند. بطوریکه زمان تقریبی بوت شدن ویندوز در تین کلاینت ها حدود ۷ ثانیه است.

مزیتی که تین کلاینت نسبت به مینی پی سی دارد این است که در خرید تین کلاینت اکثرا همه قطعات روی دستگاه بصورت آماده نصب شده است اما در مینی کامپیوتر باید قطعات جداگانه خریداری و سپس توسط فرد متخصص روی دستگاه نصب شود.مدیریت و کنترل کاربران: یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده از تین کلاینت ها در کسب و کار­های گوناگون و همچنین در مدارس و دانشگاه ها بطور گسترده استفاده شود، قابلیتی منحصر بفرد است که می تواند بوسیله حالت مبتنی بر سرور کاربران را کنترل نماید.

وقتی که همه پردازش‌ها مانند زیرو کلاینت از طریق سرور مرکزی صورت می گیرد، کاربر نمی‌تواند کارهایی همچون دانلود و نصب برنامه های مختلف را به طور جداگانه انجام دهد.این به این معناست که حتی سیستم عامل به سرور وابسته است و فقط موارد محدودی که سرور مرکزی اجازه داده باشد را می تواند اجرا می‌کند. مینی پی سی ها فاقد این ویژگی هستند. کامپیوتر های شخصی و مینی پی سی ها بطور مستقل و با سیستم عامل جداگانه پردازش می کنند. بهمین خاطر کنترل و مدیریت کاربران با این دستگاه ها امکان پذیر نیست.

 

زمانی که با تفاوت های مینی پی سی و تین کلاینت آشنا شدید. حالا می توانید بسته به انتظارات و بودجه مورد نظر و خصوصیاتی که می خواهید دستگاه­تان داشته باشد، از بین این دو دستگاه یکی را انتخاب کنید.اگر همچنان شک دارید که بین مینی پی سی و تین کلاینت کدام برای کسب و کار شما مناسب تر است، می توانید از مشاوره همکاران ما در شرکت همراه سیستم طلایه بهره مند شوید. این شرکت علاوه بر مشاوره رایگان، کالا­های خود را با کیفیتی تضمین شده و گارانتی اصلی کالا و قیمت به صرفه به مشتریان خود ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید